Kick-off meeting Hanze Green Quest

Kick-off meeting Hanze Green Quest: 4 teams die wij gaan volgen

Kick-off meeting Hanze Green Quest: 4 teams die wij gaan volgen

3 mrt 2017

Op 1 maart was de kick-off bijeenkomst voor The Green Quest, het avontuur naar de duurzaamheidsambities van de Hanzehogeschool. Met de bijeenkomst gaf de Hanzehogeschool de aftrap voor een periode van elf weken waarin 4 teams in een razend tempo projectplannen schrijven voor de acties die de Hanzehogeschool gaat ondernemen op het gebied van duurzaamheid. 

De Hanzehogeschool is de eerste onderwijsorganisatie die meedoet aan The Green Quest. Het idee begon met een presentatie van duurzaam ondernemer Talitha Muusse aan het College van Bestuur. Talitha vindt het erg mooi dat de Green Quest nu ook bij een onderwijsinstelling georganiseerd wordt, omdat ook studenten een grote rol krijgen. Dat is volgens Talitha belangrijk want ‘onderwijs is de basis om iets mee te geven over duurzaamheid’. Studenten kunnen op school, naast kennis van hun opleiding, waardevolle kennis opdoen over duurzaamheid en deze benutten voor de rest van hun leven.

Onderwijs is de basis om iets mee te geven over duurzaamheid

Talitha Muusse, lid Green Team

De plannen zullen gemaakt worden door 4 teams: het Green Team, het Studenten Team, het Missie Team en het Technische Team. Deze teams hebben allen hun eigen expertisegebied.

 

In dit artikel stellen we de teams voor en vertellen waarom we hen de komende 11 weken gaan volgen.

1. The Green Team

5 duurzaamheidsprofessionals vormen het Green Team. Naast Talitha Muusse zijn de andere leden van dit Green Team zijn Ruud Koornstra, Maurits Groen, Jan van Betten, Marieke van der Werf en Mark Beumer. De leden zijn er om de Hanzehogeschool te adviseren over de doelstellingen en om deze aan te scherpen.

Dat werd tijdens de kick-off meeting meteen in de praktijk gebracht.

Jan van Betten, directeur Nudge, roept studenten op om hun gedrag ook buíten de Hanze te veranderen. ‘Laten we het ook duurzaam denken tijdens het boodschappen doen, bij het shoppen van kleding’. Daarmee wordt de impact volgens van Betten nog groter.

 

De suggestie van Maurits Groen aan de studenten sluit daarop aan. ‘Kom zelf met ideeën en verzamel deze de komende 11 weken op een centraal punt. Denk verder dan de doelstellingen, denk aan jouw rol’. Dat is een mooi streven. Talitha koppelt daaraan gelijk een vraag naar het College van Bestuur. Ze vraagt  zich af of er dan ook ruimte is voor het ontwikkelen van duurzame ideeën in de studie. Kunnen studenten uitlopen als ze zich inzetten voor duurzaamheid?

 

Marieke van der Werf’s advies aan de leden van de Hanze Green Quest is om breed te kijken: ‘kijk verder dan de mogelijkheden die er nu zijn’. Ruud Koornstra stipt de missie van de Hanze, Onderzoeken en Ondernemen, nog eens aan. ‘Bedenk dat de missie om klimaatverandering tegen te gaan, ook veel andere problemen aanpakt’. In een vurig pleidooi geeft hij zijn belangrijkste advies: ‘blijf onderzoeken, laat je niet beïnvloeden door de ‘oude’ industrie maar ga op zoek naar de nieuwe waarheid’. 

2. Het Studententeam, de Groene Ambassadeurs van de Hanze

In 2025 zijn studenten en medewerkers van de Hanze Groene Ambassadeurs. Dat is één van de ambities die de Hanzehogeschool geformuleerd heeft. In de rol als Groene Ambassadeurs passen studenten duurzaamheid allereerst toe in het dagelijks leven door het goede voorbeeld te geven aan hun omgeving.

Ook in hun studie kunnen studenten Groene Ambassadeurs zijn. Ze kunnen de Minor Duurzame Bedrijfsvoering, of bijvoorbeeld een afstudeerproject maken met duurzaamheidsthema. Daarnaast krijgen zij de kans om duurzame ideeën te bedenken in het Green House. Hier komen creativiteit en techniek samen en kunnen studenten experimenteren met digitale mogelijkheden voor onderwijs en onderzoek.

 

Tijdens de kick-off meeting was er een live-verbinding met het Green House waar een aantal studenten ‘live’ pilots bedenkt. Al meteen wordt het idee geopperd om de Hanze groener te maken. Eén van de studenten stelt voor om het gras te vervangen voor bloemen voor de bijen. Aan het einde van de kick-off meeting zal nog eens geschakeld worden met het Green House om te horen welke prototypes zijn bedacht voor de studenten.

 

Tijdens #thegreenquest schakelen we live over naar het GreenHouse: wat voor duurzame ideeën hebben studenten voor de @hanze? #hanzeduurzaam pic.twitter.com/LVENMzqSYN

— Hanzehogeschool (@hanze) March 1, 2017

3. Het Missieteam

Het missieteam is verantwoordelijk voor de doelstellingen die de Hanzehogeschool in 2025 wil realiseren. Dit zijn:

1. Gaskraan op 0 in 2025.

2. 0% restafval.

3. Medewerkers zijn groene ambassadeurs​

4. Studenten inspireren om meer met duurzaamheid te doen

 

Het missieteam is op zoek naar innovatieve ideeën waarmee de doelstellingen bereikt worden. ‘Mensen met oplossingen zijn van harte welkom!’ zegt Simon Snapper, verantwoordelijk voor de eerste doelstelling.

Mensen met oplossingen zijn van harte welkom!

Simon Snapper, medewerker facilitair bedrijf Hanzehogeschool

The Green Quest

Om iedere medewerker groene ambassadeur te laten zijn, gaat Jeanine Meins, directeur Human Resources, op zoek naar persoonlijke verhalen die gedeeld kunnen worden. ‘Voor mij waren mijn kinderen een rolmodel. Door hen ben ik twee jaar geleden vegetarisch gaan eten’. Ze hoopt dat de medewerkers en studenten elkaar met dit soort ervaringen kunnen inspireren en enthousiasmeren.

 

Ook Henk Pijlman en Paul van der Wijk, leden van het College van Bestuur, willen een voorbeeldfunctie aannemen voor de medewerkers en studenten van de Hanze. Zij zijn initiatiefnemers van The Green Quest en willen in 2020 de meest duurzame hogeschool van Nederland zijn. ‘Dat gaan we met elkaar bereiken,’ gaat de voorzitter verder. Als bestuur kunnen wij projecten faciliteren door gebouwen als EnTranCe te realiseren, maar net zo belangrijk zijn de medewerkers en studenten. Zij zullen tijdens hun studietijd een groene bril ontwikkelen die ze, hoopt de voorzitter, de rest van hun leven en carrière zullen dragen. Zelf werken de leden van het College van Bestuur nog aan hun rol als ambassadeur, geven ze toe. ‘Het initiatief komt vooral van onze partners,’ en ze vragen aan de medewerkers en studenten van de Hanzehogeschool om hen aan deze verantwoordelijkheid te herinneren.

 

Jos, student aan de Hanzehogeschool, hoopt dat studenten de rol als ambassadeur op zich gaan nemen. Met 4 andere leden van het Studententeam wil hij ideeën verzamelen met zo veel mogelijk studenten.

The Green Quest

4. Het Technisch Team

6 professionals van Engie en Suez maken deel uit van het technisch team. Zij zullen de technische aspecten van de doelstellingen belichten. Dat doen ze door technische vragen te beantwoorden die studenten hebben tijdens het ontwikkelen van hun duurzame ideeën. Engie zal tijdens de Green Quest aanwezig zijn zodat iedere student binnen kan wandelen met zijn of haar idee.

Volgens medewerkers van Engie zijn de doelstellingen uitdagend, maar niet onhaalbaar. ‘De doelstelling restafval naar 0% krijgt qua moeilijkheid het cijfer 7,5. Ambitieus, maar absoluut haalbaar’. 

Op de Hanzehogeschool staat duurzaamheid 11 weken centraal

Als afsluiting van de kick-off meeting wordt nog één keer geschakeld met het Green House en presenteren twee studenten hun prototype. De eerste student heeft een vloer bedacht die energie opwekt als er op gedanst wordt. De tweede student zocht het dichter bij huis. Haar studentenhuis kan nog duurzamer, vindt ze. Samen met haar medebewoners wil ze regenwater gebruiken voor toiletten en een wasmachine huren. Die kleine stapjes, vertelt Jorg Andree, zijn belangrijk. ‘Als we de wereld willen veranderen, moeten we klein beginnen’.

Kick-off! @TheGreenQuest #wehebbenerzinin pic.twitter.com/eVruRHSpwh

— StudentTrainers.nl (@StuTrainers) March 1, 2017

 

Met deze gedachte gaat de Hanzehogeschool de komende 11 weken werken aan ideeën om hun school duurzamer te maken. Op 16 mei komen zij weer bij elkaar en worden de resultaten van de Green Quest bekend gemaakt.

Over The Green Quest

The Green Quest is een zoektocht naar oplossingen om groener en duurzamer te ondernemen, terwijl het ook besparingen op de bedrijfsvoering moet opleveren. Het project is een initiatief van Het Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio in samenwerking met ENGIE en SUEZ. Eerder ging het team van bekende en onbekende experts aan de slag met o.a. ABN-AMRO, Het Koninklijk Concertgebouw, CenterParcs en Arriva.

Bron: MISSIE 9: HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN https://www.bnr.nl/events/view/the-green-quest/10002703/missie-9-hanzehogeschool-groningen